Direktlänk till inlägg 16 september 2007

Crater of Love

Av Miklos - 16 september 2007 11:40

Kolla, kolla!


Jag slog mig ner framför akvariet medan dottern och hustrun var på gympa. En kopp kaffe i handen och skön musik i högtalarna. Men, vaffals? En Callochromis-hane domederar och står i. Han jagar bort alla invånare från mitten av karet. Han lägger sig ner och fläktar. Lyfter grus med munnen och bygger uppenbarligen en krater. Jausa!


Så småningom lockar han ner en hona. De simmar varv kring varandra. Fläktar och gör kratern djupare. Hanen har fullt sjå med att hålla övriga sexton invånare borta från sitt love shack. Efter en stund kommer första ägget - stort som ett knappnålshuvud. Honan plockar in det i munnen. Hanen fläktar in lite mjölke. Så kommer det 13 till under loppet av ca 20 minuter. Kameran ligger på golvet då jag vill uppleva min (nja, inte min) första lek utan kameran framför ögonen. Efterspelet är dock fångat på film.


Det ser dessutom så ut att ytterligare en hona har ägg i munnen. Men det måste vara så att hon har lekt redan i affären - innan hon flyttade hem hit.


Spännande!

 
 
Ingen bild

Soffi Propp

16 september 2007 18:35

Här åker man iväg en timme, eller två för att göra lite danslekar och hinderbana...Kommer hem med ett trött barn och möts av en man med tindrande ögon och ett elefantleende på läpparna. Vilken lycka!

 
Ingen bild

Force Majeure

18 september 2007 17:08

Vad innebär detta på lite längre sikt? Nytt kar i sovrummet? Trängsel i det nuvarande? Försäljning á la Lasse i S. Sandby? Spännande snacks till nästa videokväll?

 
Ingen bild

Miklos

18 september 2007 19:55

Det måste betyda (i fallande ordning):
1. Att någon mig närstående tillkommande husägare också måste starta med akvariehobbyn.
2. Att jag blir rik på Callochromisyngel på svarta marknaden.
3. Att vi provar och fritera de små krypen och äter dem med rödvin i goda vänners lag.

 
Ingen bild

Alex

19 september 2007 10:45

Jag förstår av ovanstående att även jag kan bli delaktig i följderna av att de fina fiskarna trivs i ditt akvarium! Jag ville bara gratulera till tillökningen (om mam vågar göra det redan)
Alex

 
Cutekid

Cutekid

22 september 2007 09:21

Great Micke! Ser ju kanon ut och grattis till första leken. Visst är plerrarna coola? Nu gäller det att hålla koll på prinsessorna, de är några ilskna jävlar som ofta tar hela karet som revir.

Mvh Calle

http://www.onlinenu.dk/tanganyikaextrem

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miklos - 5 oktober 2007 19:09

  Nu är det nog så att bloggen får räknas som avslutad. Kanske blir det påfyllning då och då... Jag hoppas ju absolut att det ska hända saker i akvariet som kräver publicering, men det lär nog bli glest mellan tillfällena.   Alla är på plats - de fl...

Av Miklos - 15 september 2007 07:31

Karet är nu fyllt av Aderton fiskar uppdelat på tre arter:   Lamroplogus Brevis, ChimbaNeolamprologus Pulcher, KalamboCallochromis Pleurospilus, Kigoma  Sex av varje - nu börjar det röra sig i akvariet.     På avstånd är det ett gäng beiga typer. Ma...

Av Miklos - 13 september 2007 22:55

Sexan har visat sig. Hon har legat och tryckt i stenröset - men idag tittade hon fram. En vecka efter inflytt. Topp!...

Av Miklos - 9 september 2007 19:12

...en gick och gömde sig, så var de bara fem.   Eller? Vete tusan var numero sex har gömt sig. Nu på tredje dygnet är i alla fall fem av sex frisimmande och lite modigare än dag ett. Jag hoppas innerligt att sexan ligger och trycker i en snäcka eller...

Av Miklos - 7 september 2007 15:31

I går eftermiddag flyttade de in - sex stycken Lamprologus Brevis, F1 (första kull efter vildfångade). Lokalvarianten har jag så klart glömt. Men det var nåt med "ch" i... och Lasse i affären menade att de inte importerats så länge. Jag får kolla nam...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards