Direktlänk till inlägg 7 september 2007

Lamprologus Brevis, "blygis"

Av Miklos - 7 september 2007 15:31

I går eftermiddag flyttade de in - sex stycken Lamprologus Brevis, F1 (första kull efter vildfångade). Lokalvarianten har jag så klart glömt. Men det var nåt med "ch" i... och Lasse i affären menade att de inte importerats så länge. Jag får kolla namnet nästa gång jag är i Södra Sandby.


Jag har dock inte fått se mycket av dem - de gömde sig direkt i det stora stenröset. En av de modigare tittade ut försiktigt ett par gånger i går kväll. Men slank snabbt iväg när kameran närmade sig.



Nån smet senare in i en snäcka och låter knappt stjärtfenan synas. Där har hon (?) legat sen igår. Nu när jag skriver detta är en av dem framme och simmar fritt. Jag vågar dock ej närma mig akvariet eftersom hon med all säkerhet gömmer sig då.


Den numera berämda nervositeten har slagit till igen. Tänk om de inte klarat flytten och ligger i röset och tynar bort. Tre har jag koll på, men resterande tre är jag inte säker på att jag sett sen ikoppningen.



Gjorde en rokad i akvariet igår innan fisken släpptes ner. Flyttade snäckorna till höger i karet och frigjorde sandyta i mitten. Dels med tanke på att separera kommande prinsess/snäckisrevir. Dels för att ge lite sandutrymme i mitten till framtida (eventuella) Callochromis - på akvariemannens rekommendation. Det är nog bra. Min vän Carl Eklind, var också inne på att ha nån frisimmande munruvare som tredje art för att använda även övre delen av karet.


Oj! Tre fiskar ute - as we speak! Adios...


[edit] Kom på att de heter "Chimba". 

 
 
iRiC

iRiC

8 september 2007 10:44

*Hoppas att de små liven vågar sig fram snart^^^, Väntar med spänning på en bild som visar hur de simmar fritt! ^^,

http://iric.blogg.se

 
Force Majeure

Force Majeure

9 september 2007 08:42

Coolt! Hoppas att de kommar att trivas. Fisken längst ned på inlägget ser dock väldigt lack ut över flytten från S. Sandby. Till honom (eller henne) vill jag dock bara säga att det är bara att "turn that frown upside down", för finare hem får han nog leta efter.
Vad gäller namnet på lokalvarianten är du nog ute och seglar - du tänker nog på han i Lejonkungen. Fortsätt dina efterforskningar!

http://livvakt.blogg.se

 
Ingen bild

Miklos

9 september 2007 18:42

Inte finns det väl ciklider i Lejonkungen?

 
Ingen bild

Force Majeure

10 september 2007 12:49

Den filmen har allt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miklos - 5 oktober 2007 19:09

  Nu är det nog så att bloggen får räknas som avslutad. Kanske blir det påfyllning då och då... Jag hoppas ju absolut att det ska hända saker i akvariet som kräver publicering, men det lär nog bli glest mellan tillfällena.   Alla är på plats - de fl...

Av Miklos - 16 september 2007 11:40

Kolla, kolla!   Jag slog mig ner framför akvariet medan dottern och hustrun var på gympa. En kopp kaffe i handen och skön musik i högtalarna. Men, vaffals? En Callochromis-hane domederar och står i. Han jagar bort alla invånare från mitten av karet. ...

Av Miklos - 15 september 2007 07:31

Karet är nu fyllt av Aderton fiskar uppdelat på tre arter:   Lamroplogus Brevis, ChimbaNeolamprologus Pulcher, KalamboCallochromis Pleurospilus, Kigoma  Sex av varje - nu börjar det röra sig i akvariet.     På avstånd är det ett gäng beiga typer. Ma...

Av Miklos - 13 september 2007 22:55

Sexan har visat sig. Hon har legat och tryckt i stenröset - men idag tittade hon fram. En vecka efter inflytt. Topp!...

Av Miklos - 9 september 2007 19:12

...en gick och gömde sig, så var de bara fem.   Eller? Vete tusan var numero sex har gömt sig. Nu på tredje dygnet är i alla fall fem av sex frisimmande och lite modigare än dag ett. Jag hoppas innerligt att sexan ligger och trycker i en snäcka eller...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards